Ahad, 23 Februari 2014

Beza antara Syukran Jazilan dan Jazakallahu Khairan - mana satu paling bagus?



Assalamualaikum, semua! Semoga kawan-kawan semua sentiasa sihat dan dibawah lindungan Allah S.W.T.


Semasa dalam perjalanan saya dan keluarga dari Klang, otak saya tiba-tiba bertanya soalan. Soalan yang agar 'pintar' dan saya tak pernah terfikir dahulu. Ya, soalannya,

Antara Syukran Jazilan dan Jazakallahu Khairan, apa bezanya dan mana satu ucapan paling bagus? Alhamdulillah, semua hanya di hujung jari. Mujur mama sudah langgan internet tanpa had di telefon pintarnya. Di sebabkan saya ni mempunyai sikap ingin tahu yang tinggi, waktu itu juga saya 'tanya pada Encik Google'. Alhamdulillah, ada juga insan yang baik hati kongsikan jawapannya.

Syukran Jazilan bermaksud, terima kasih.
Jazakallahu Khairan bermaksud, Semoga Allah membalas kebaikan terhadapmu.

Sudah terang lagikan bersuluh, jawapan kepada permasalahan saya ialah :-

Mengucap Jazakallahu Khairan adalah lebih afdhal daripada Syukran Jazilan kerana ucapan Jazakallahu Khairan bukan sahaja tanda kita berterima kasih, malah kita juga mendoakan orang tersebut. Tak ke baik namanya tu? 

Semoga ilmu yang disampaikan ini dapat dimanfaatkan sebaik mungkin. Ilal liqa' . (P/s: Tiba-tiba semangat berkobar-kobar nak belajar Bahasa Arab pula.. )

-ABC^_^

20 ulasan:

  1. bijak3. moga adik sentiasa kekalkan keinginan mencari ilmu..

    BalasPadam
  2. Mohon kongsikan ilmu dengan saya.

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah terima kasih atas pengkongsian saya suka sangat . Terima kasih bayak2 ye :)

    BalasPadam
  4. Terima kasih ya saudara seislam,ianya bnyk membantu,jazakallahu khairan.

    BalasPadam
  5. Terbaik adik .... Teruskanlah untuk mencari ilmu dan sampaikan ilmu yg adik belajar kepada org lain ...
    Jika adik ikhlas ... Adik sangat mulia disisiNYA...
    Adik Doakan Untuk Saya Supaya ALLAH S.W.T Sentiasa Memberi Rahmat Dan Petunjuk Pada Saya. ....
    JAZAKALLAHU KHAIRAN ....

    BalasPadam
  6. Syukran Jazilan Jazakallahu Khairan.

    BalasPadam
  7. kenapa tidak kita menyebut saja syukran jazakallahu khairan ?

    BalasPadam
  8. وجزاكم الله خيرا

    BalasPadam
  9. Bagi saya kedua²nya baik. Lebih afdhol kita ucapkan kedua²nya sekali. Mcm ucapan salam lebih afdhol kita ucap yg panjang lg banyak kebaikannya.. Wallahu 'alam

    BalasPadam
  10. T'ksih ilmunya sangat bermanfaat

    BalasPadam
  11. Akak gugel maksudnya kuo ni dik.
    Akak nak buat blog tapi nak menelaah gugel tu fening ckt la..😂

    BalasPadam
  12. jazakallahu khoir lebih baik sebab ada hadis Rasulullah sedangkan syukran jazilan tiada.

    BalasPadam
  13. Syukran Jazilan Jazakillahu khairan⁦⁦:-)⁩

    BalasPadam
  14. Syukran jazilan
    Jawabnya: Afwan

    Jazakallahu khairan
    Jawabnya apa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Balasan kepada ucapan Jazakallahu khair...
      Lelaki = waiyyaka
      Perempuan = waiyyaki
      Jamak = waiyyakum

      Padam
  15. Jazzakumullahu khoir ...moga dibalas Allah kebaikkan untuk semua...(...allahuaaqlam🙏)

    BalasPadam