Jumaat, 22 November 2013

Cerita tentang seorang Doktor

Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua kawan-kawan yang sedang membaca post ini. Dalam entry ni, saya nak kongsikan satu cerita yang berjaya buat saya rasa sedih. Huhuhu..

Doktor bermaksud :-
orang yang bertugas menyembuhkan orang-orang yang sakit. 

Eh, buang tabiat apa pula saya ni. Saya pasti kawan-kawan di sana tahu apa tu doktor. Cerita ini mengisahkan tentang seorang doktor dan seorang bapa yang anaknya terpaksa melakukan pembedahan.

Doktor itu masuk ke dalam hospital dengan tergesa-gesa. Baru tadi, pihak hospital menelefonnya dam beritahu bahawa seorang kanak-kanak harus melakukan pembedahan. Sebaik sahaja memasuki wad kecemasan, dia berjumpa bapa kepada kanak-kanak yang cedera itu. Bapa itu menengkingnya.
"Mengapa kamu lewat? Anak saya harus melakukan pembedahan! Kalau dia mati macam mana?!" Si doktor membalas, "Bertenang, tuan. Saya ke sini secepat yang mungkin setelah menerima panggilan." "Bertenang?! Anak saya dah nak mati awak suruh saya bertenang?! Kalau anak awak yang mati macam mana?!" "Kalau anak saya mati saya akan kata satu ayat yang terkandung dalam kitab suci Al-Quran, Daripada-Nya kita datang, Kepada-Nya lah kita kembali. Bukan semua doktor boleh menyelamatkan nyawa pesakit, tapi saya akan buat yang terbaik." Si bapa mengomel, "Ada hati mahu nasihatkan saya, macam lah dia tu bagus sangat,"
Pembedahan tamat dua jam kemudian dan berjalan dengan lancar. Si doktor berkata kepada si Bapa, "Anak kamu selamat. Apa-apa pertanyaan sila ajukan pada jururawat," Si doktor bergegas pergi. "E' eleh, saya belum sempat tanya apa-apa dia dah pergi. Apa punya doktor lah" Beberapa minit kemudian, si Bapa bertemu dengan seorang Jururawat. Si bapa bertanya, "Mengapa doktor itu bergegas pergi?" Tiba-tiba air mata jururawat itu jatuh ke pipinya. "Anaknya meninggal semalam kerana kemalangan jalanraya. Sewaktu kami menelefonnya, dia sedang menguruskan acara pengebumian anaknya. Dia bergegas pulang untuk kembali menguruskan jenazah."


Huhuhuhu.. Sedihnya.. Lain kali, jangan tuduh melulu. Kan dah kena. Kasihan doktor tu, chill je nampak. Hm.. Sampai sini sahajalah entry kali ni. Semoga bertemu lagi di entry yang akan datang, Insya-Allah. (P/S: Lepas ni saya akan ceritakan kepada semua tentang Desaru! Eee.. tak sabarnya!)


-ABC^_^



1 ulasan:

  1. Amboi, dia punya teruja sampai kat Blog pon nak bagitau... mentang2 abg dia dpt 5A... Dapat gi Desaru..Kat Lotus Desaru Resort kan? Ya tak? Gi mana lagi CUTI SEKOLAH 2013 ni?

    BalasPadam