Selasa, 17 Disember 2013

Kem Cinta Allah dan Rasulullah


Assalamualaikum, kawan-kawan. Saya minta maaf sebab dah lama tak update blog ni. Oleh kerana dua orang pekerja kedai abah saya dah tak kerja situ, mama dan abah terpaksalah kerja dan kami pun kenalah ikut sekali.. Internet kat situ pula tak cepat sangat. Jadi tak bolehlah saya nak tulis post blog ni. Saya pun sibuk menghadiri kelas tambahan darjah 5 Isnin, Selasa, Rabu dan Khamis di sekolah. Senang kata, minta maaf sangat-sangat.

Peminat fanatik blog ni, (sebenarnya kawan saya je..) Asyik tertunggu-tunggu perkembangan saya. Saya pasti kawan-kawan pun sama, kan? Hehehe..  Kali ni, saya nak ceritakan pengalaman saya ke 'Kem Cinta Allah dan Rasulullah di Kelantan, tempat kelahiran mama.

Ia berlangsung dekat sebuah masjid yang dekat dengan rumah Mak Tok dan Yan (Panggilan untuk nenek dan datuk saya). Haritu cuti sekolah. Dah memang bosan, tak tau nak buat apa, Yan kasitaulah ada kem cinta Allah dan Rasulullah ni. Nasib baik masa tu, Alia, sepupu saya ada. Kalau tak, sorang-sorang mesti tak nak pergi punya.

Dekat sana, orangnya baik-baik. Saya dapat ramai kawan. Saya ngan Alia pun ada 'geng'. Kitorang selalu main sama-sama. Nama 'geng-geng' kitorang ialah Najah, Amani dan Fatnin. Diorang memang baik. Oleh kerana saya dan Alia tak pandai 'kecek kelate', diorang sanggup cakap KL. Hahaha..

Kat sana, memang dah disediakan macam-macam aktiviti menarik. Ada treasure hunt, ada nasyid, ada kuiz, dan baaaanyak lagi. Ada suatu ketika ni saya belajar satu perkataan loghat Kelantan, 'main nusuk'. Pada mulanya saya pun tak tahu apa maksud perkataan tu, rupanya main sembunyi-sembunyi. Hehe.. maaflah, tak pasal-pasal harini korang kena belajar loghat Kelantan pulak :P ..

Dan, ada juga kakak-kakak dan abang-abang fasilitator tayangkan cerita kat kitorang guna video. Antaranya cerita Hafalan Shalat Delisa. Dan ada beberapa lagi video tentang Sayangi Ibu Bapa dan sebuah cerita animasi berjudul Rasulullah. Memang best dan kadang-kadang ada yang mengalirkan air mata sebab cerita pasal ibu bapa tu agak sedih. Walaupun itu video Thailand dan non-muslim, kasih sayang sangat yang sungguh hebat tu sangat menarik.

Lupa saya nak beritahu, surau tu sebenarnya dekat.. sangat dekat dengan .. KUBUR. Tapi, nasib baik kem tu berlangsung pagi-pagi, bukannya.. MALAM-MALAM. Ada satu aktiviti treasure hunt ni menyebabkan saya dan semua ahling geng saya kena LALU TANAH PERKUBURAN tu. Menyeramkan.. dan mencabar! Boleh pula kakak fasilitator tu suruh kitorang buat teka silang kata dekat tengah-tengah tanah perkuburan! Apapun, buat ajalah.. nak tunjuk cool. Haha..

Lebih memeranjatkan lagi, seorang kakak fasilitator yang bernama Kak Nabilah, sebenarnya asal daripada INDONESIA! Dia ke Kelantan semata-mata untuk menjadi fasilitator kem ni..

Walau apapun, pengalaman menyertai kem ni akan saya kenang sampai bila-bila. Pengalaman ni sedikit-sebanyak menjadikan saya lebih matang dan lebih mencintai Allah dan Rasul-Nya. Insya-Allah..

(p/s : Terimgat pula apabila Aisyah dan Akif pergi Kem Kepimpinan tu. Masa tu agak terkilan dan cemburu sebab sepatutnya Aisyah dengan saya yang kena pergi, tapi cikgu tu suruh seorang lelaki dan seorang perempuan saja yang boleh masuk (sebuah sekolah). Hmm.. takpelah, kan? Rezeki mereka.. :') )

-ABC^_^


1 ulasan: